donderdag 5 januari 2012

Neptunes

Waar ik de serie van de mooiste van 2011 mee eindigde, begin ik weer in 2012.
30 december ben ik op het werkeiland 'Neptunes' geweest. Ik kwam aanrijden en een flinke regenbui en zonnestralen gaven een prachtige regenboog om het werkeiland heen.

Als je komt aanrijden zie je hoe hoog hij stond op zijn poten. Op dat moment stond hij 44 meter boven de grond om ee test uit te voeren met een kraan waar een gewicht in hing van 600mt. Deze moest een rondje gedraaid worden om het schip heen.

Met een bakkie moest ik omhoog gehezen worden om aan boord te komen.
Deze werd met de gele kraan die voor het schip staat naar boven gehesen.


Onderweg naar boven ook wat opnames maken uiteraard

Steeds hoger en hoger


Werd door het ontvansgtcommitee aan boord gezet.

De kettingen van het hijsbakje

Boven een mooi uitzicht over het havengebied van Rotterdam.

Hier werd de bak, die gevuld was met water voor het gewicht, in de kabels gehangen. Dit moet goed gebeuren, want eenmaal in de kraan, is er geen weg meer terug.


Even overleggen.....

De hijskabels strak zetten en voorzichtig proberen

Terwijl ik nog wat rond de haven kijk, voor het werkelijke hijsen gaat beginnen,
 geniet ik van het uitzicht en sta op deze hoogte lekker uit te waaien


Bijna is het zover

Terwijl er aan de andere kant de regen met bakken naar beneden komt

Verschijnt er vlakbij de Erasmus brug een stukje  regenboog

Je ziet de regen naar beneden vallen

Hier een van de vulgaten waar de bak met water wordt gevuld voor het gewicht

Het dek kan tot ruim 60 meter hoog boven het water omhoog.

Hier gaat de bak al een stuk in het rond

Het past allemaal maar net en gaat met uiterste precisie rond



Steeds een stukje verder.

Nu achter de kraan

Bijna bij één van de palen waar het eiland er 4 van heeft, en overheen moet.

Gaat hij het redden?????

Ja hoor met gemak.

Toch maar even hogerop kijken of het echt zo is


Ook komt hij net over het stuurhuis heen waar waar goed in de gaten wordt gehouden

Bijna hangt hij boven mij.

Lijkt of ik hem bijna kan aanraken maar, hier hangt hij toch nog aardig ver boven mij.
Hier moet hij ook over de paal heen.

Test is met succes uitgevoerd en de bak zakt weer in het water

Aantal meters hoe hoog het dek staat.
Via de gaten 'klimt' het dek omhoog via een ingenieus systeem  

We zakken weer

Het gaat heel langzaam maar gestaag



Een paar panorama's van de omgeving.
En een unieke ervaring rijker en weer met beide benen op de grond terecht gekomen.

11 opmerkingen:

  1. Een prachtige serie foto's Marjon....complimenten voor dit geheel welke je uit vele hoeken hebt gefotografeerd.

    groetjes, Joop

    Dat je daar zomaar kunt komen...ik bedoel met de veiligheidsvoorschriften van tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marjon interessante serie hoor mooi
    en lekker hoog geweest met prachtig uitzicht
    was wel leuk zeker
    goed gedaan hoor
    Groetjes en tot ziens Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marjon
    mooie serie en er apart.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marjon .
    Heb weer genoten van de mooie opnamens . Goed weer gegeven en een prachtige luchten . Je steekt er veel van op,en mooi met die tekst erbij geschreven .Knap gedaan .
    Groetjes Ma .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge Marjon, je maakt wel wat mee op deze manier. Wat een geweldig avontuur moet dat zijn. En je hebt er een mooie en spannende reportage van gemaakt. Heel interessant.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marjon, jij maakt wat mee zeg!
    Ik vind dit een prachtige serie.
    Heel mooi de bedrijvigheid vastgelegd.
    Ik heb met plezier gekeken,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt het allemaal mooi vastgelegd. Mooie foto's Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel indrukwekkend en gaaf om te zien.
    Groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo....hoe krijg je het voor elkaar,
    dat je daar mag fotograferen...
    Vast een ervaring rijker...
    Prachtige serie, ik vind de panorama's ook erg mooi....
    en wat een hoogte...
    Knappe serie!!

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie totale serie, prachtig vastgelegd. Mooie uitzichten had je. Maar de foto met regenboog is mijn favoriet, erg mooi
    groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fraaie reportage, Marjon. ook weer herkenbaar het testen van een kraan. Mooi in beeld gebracht door jouw, leuk hè zo'n uitgebreide intresse.

    Gr Sake.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het kijken, en altijd leuk als je reactie achterlaat.